בתרגום מסנסקריט בנדהה הוא לנעול, לאסוף.

אלו אזורים בגוף הלוחצים על כלי דם, עצבים ובלוטות הורמונליות, שיש להם אופי פועם של כיווץ והרפיה. המחברים ומקשרים בין אזורים שונים בגופנו.

כמו השסתומים בכלי הדם, כך הבנדהות משמשות כשערים אנרגטיים המכוונים את זרימת הפראנה בנאדים (ערוצי האנרגיה).

תרגול נכון של הבנדהות תתרום ליציבה נכונה  ולאיזון של המערכת העצבית וההורמונלית ולכך השפעות מנטאליות ורגשיות.

יש בגוף שלוש בנדהות עיקריות: מולה בנדהה, אודיאנה בנדהה וג'אלאנדרה בנדהה.

מולה בנדהה

פירוש המילה מולה היא שורש ונמצאת בשורש, בסיס עמוד השדרה באזור הפרינאום, בין אברי המין והאנוס. הכוונה היא הרמה של שרירי רצפת האגן.

כיווץ ואיסוף באזור רצפת האגן.

איסוף של רצפת האגן נחווה בתחילה ככיווץ של הישבנים וכל הסוגרים, אך כשהתרגול נעשה מעודן יותר לאורך זמן, נוכל לחוות איסוף עדין יותר המתחיל בהפעלה של כפות הרגליים וארגון מחדש של קערת האגן במקום נטרלי. כך שהאגן לא מסובב קדימה או אחורה והמשקל שלנו מונח באופן מיטבי במרכז האגן. לא מעל הישבנים ולא מעל עצם הפיוביס, אלא מעל הפרינאום .

ארגון נכון של האגן, שהיינו מרכז הכובד שלנו  ומחוברים אליו שרירים חשובים כמו שרירי הירך, שרירי העכוז, שרירי המותן כסל ושרירי הבטן, הישר בטני, רחב בטני והאלכסונים והשרירים הבין חולייתיים, משמעותי מאד ליציבה נכונה.

נוכל לתרגל את המולה בנדהה בשכיבה, ישיבה או עמידה על ידי הפעלה של הרגליים והשתרשות ובנשיפה בו זמנית אל אזור רצפת האגן ולאזור שממוקם כשלוש אצבעות מתחת לפופיק.

כלומר כיווץ ואיסוף בנשיפה, של רצפת האגן והרחב בטני. ניתן להניח את כפות הידיים, האחת על הפופיק והשנייה על העצה ולחוש את האגן נושר, הזנב פונה לכיוון האדמה ושתי הנקודות של הפופיק והעצה משתקפות אחת בשנייה.

אודיאנה בנדהה

פירוש השם "לעוף למעלה" הכוונה היא לפראנה שעפה למעלה דרך הסושומנה, הערוץ האנרגטי הראשי.

כיווץ ואיסוף באזור הסרעפת.

ניתן לבצע את הבנדהה בשכיבה, ישיבה או עמידה. ננשוף לאזור הסרעפת, כשלוש אצבעות מעל הפופיק בגובה הצלע המרחפת התחתונה.
נשתרש ומבלי לקחת אוויר ניצור חיקוי של שאיפה כך שנרגיש את הבטן נשאבת פנימה. נחזיק עד להרגשת אי נוחות ואז נשחרר בהדרגה ונשאף.

האודיאנה בנדהה יוצרת עיסוי של כל האברים הפנימיים בבטן ולכן כדאי לבצע אותה בבוקר על בטן לא מלאה, אך ניתן לעשות את אודיאנה בנדהה בצורה יותר מעודנת כך שעדיין נוכל לנשום ללא עצירת נשימה. פשוט נגביל את תנועת הבטן קדימה וניתן לאוויר לזרום לגב התחתון ולצלעות וכך כלוב בית החזה מתרחק מהאגן.

ג'לנדאהארה בנדהה

פירוש השם ג'לה- רשת, דאהארה- לאחוז. הכוונה היא לרשת הנאדים.

כיווץ ואיסוף באזור הגרון.

ניתן לבצע את הבנדהה בשכיבה, ישיבה או עמידה. היא מתרחשת באופן טבעי בחלק מהאסנות כמו בעמידת כתפיים. כשכלוב בית החזה מתרומם, ננשוף למרכז הגרון, כך שהסנטר יורד לכיוון בית החזה המתקרב אליו והעורף מתרחב.

כאשר הראש מוחזק במקום המיטבי והעורף היינו המשך של עמוד השדרה, מושגת יציבה נכונה ושמירה על צוואר בריא.

כאשר כל הבנדהות מבוצעות יחדיו הם נקראות מאהה בנדהה – הבנדהה הגדולה.

על מנת להבין אותם כראוי דרוש אימון לאורך זמן.. אם נדמיין את מרכז הגוף כמכל, אז תחתית המכל היינו מולה, דפנות המכל אודיאנה והמכסה ג'אלנדאהארה.

תנועת האיסוף וההרפיה, הכיווץ והתרחבות של הבנדהות, כמו הלב הפועם, אותה מוסיקה, שכל אחד מאתנו נולד אתו. כמו תחושת ההתרחבות של השאיפה וכיווץ בנשיפה. כמו עלי הכותרת של פרח שנפתחים ומתרחבים באור ונסגרים ונאספים בחושך. כמו הים שמתרחב בגאות ונאסף בשפל. כמו זע שנובט ומתרחב לעץ ענקי ואז מתכווץ, קמל ונאסף חזרה לאדמה. כמו העולם שלנו שהתחיל במפץ גדול והתרחב ואולי ייאסף חזרה יום אחד. אולי צמדי הניגודים האלה של הבנדהות, של כיווץ והתרחבות הם מהות החיים.

טניה גילת, מורה ליוגה 0545233056  www.tanyayoga.com

מקור המאמר: Articles.co.il/טניה גילת