התנוחות ההפוכות שבהם הגוף מצוי במצב מהופך למצב הרגיל, ביחס לשדה הכובד, הן ללא ספק מאפיין ייחודי של היוגה. שתי העיקריות שבהן: עמידת ראש או שירשאסאנה ועמידת כתפיים או סארבאנגאסאנה נחשבות למלך ולמלכת האסאנות.

 

בשלב מסוים בדרכי, התאמנתי, בנוסף ליוגה, גם בטאי-צ'י ומאוד אהבתי את התרגול של הטאי-צ'י. היו אפילו רגעים ששקלתי להתמסר לאימוני הטאי-צ'י על חשבון היוגה, אך כל פעם שמחשבה כזו עלתה, לא יכולתי להשלים עם המחשבה שאוותר על התנוחות ההפוכות. ואמנם, אין תחליף לתנוחות ההפוכות; תנוחות אלו הן מרכיב כל-כך מרכזי ומהותי של היוגה והן באמת אחת מהמתנות שהיוגה מביאה לפרט, לחברה ולאנושות.

 

לפני הרבה שנים, כשהתקנתי בביתי את החבל הראשון כדי לעשות עמידת ראש תלויה, בתי הגדולה, ענבר, שהייתה אז קטנה, נתלתה על החבל כשראשה למטה ואמרה: "ואוו, אבא, איזה כיף! זה פשוט עושה שיהיה כיף לחיות!". מאז לא מצאתי ביטוי מדויק יותר להרגשה שמקבלים כאשר
מבצעים תנוחות הפוכות: זה באמת עושה שיהיה כיף לחיות!

 

 

 

 

בספרו "אור על היוגה" כותב ב.ק.ס. איינגאר על ההשפעות של שירשאסאנה כך: "בספרים העתיקים קראו לשירשאסאנה מלך כל האסאנות ולא קשה למצוא את הסיבות לכך… תרגול קבוע של שירשאסאנה מזרים דם טהור ובריא לתאי המוח. כתוצאה מכך מתחדשים התאים וכוח החשיבה גובר והמחשבות הופכות בהירות יותר. האסאנה מהווה סם חיזוק לאנשים שמוחם מתעייף במהירות. היא מבטיחה הספקת דם מתאימה לבלוטת יותרת המוח (pituitary) ולבלוטת האצטרובל (pineal) במוח. הגדילה, הבריאות והחיוניות שלנו תלויות בתפקוד נאות של שתי בלוטות אלה. אנשים הסובלים מנדודי שינה, מאובדן זיכרון ומאובדן החיוניות החלימו על-ידי תרגול קבוע ונכון של אסאנה זו והם הפכו למזרקות אנרגיה. הריאות מקבלות את הכוח לעמוד בפני כל מזג אוויר ולהחזיק מעמד בכל עבודה, דבר הפוטר את האדם מהצטננויות, שיעולים, דלקת שקדים, באשת (ריח רע מהפה) והלמות לב. האסאנה שומרת על חום הגוף…"

 

בספרו "YOGA – the path to holistic health" מוסיף ב.ק.ס. איינגאר ומונה יתרונות בריאותיים של שירשאסאנה: "בונה סטאמינה (עמידות ונחישות), מקלה על נדודי שינה, מפחיתה את ההתרחשות של הלמות לב (heart palpitations), מסייעת בריפוי halitosis, …, מגדילה את תכולת ההמוגלובין בדם, כאשר מתורגלת יחד עם סארבנגאסאנה, מקלה על בעיות בעיכול".

 

תרגול נכון של תנוחות הפוכות כולל ביצוע של סארבאנגאסאנה (עמידת כתפיים או "נר") והאלאסאנה (מחרשה) לאחר תרגול שירשאסאנה. לכך יש חשיבות הן ברמה הפיזית והן ברמה האנרגטית-פסיכולוגית. ברמה הפיזית, עמידת כתפיים משחררת את העומס שנוצר על חוליות הצוואר בזמן שירשאסאנה. מבחינה אנרגטית יש לשילוב של שתי תנוחות אלו אפקט משלים: שירשאסאנה גורמת למחשבה להיות טהורה וצלולה ויש לה גם אפקט מעורר; סארבאנגאסאנה לעומת זאת היא בעלת אפקט מרגיע ביותר ומשרה שלווה עמוקה והתבוננות פנימית.

 

בספרו "אור על היוגה" כותב ב.ק.ס. איינגאר על ההשפעות של סארבאנגאסאנה כך: "אי אפשר להפריז בחשיבות של סארבאנגאסאנה. זוהי אחת מן הברכות הגדולות ביותר שהעניקו החכמים הקדומים לאנושות. סארוואנגאסאנה היא אם כל התנוחות. כמו אם השואפת להרמוניה ולאושר בבית, גם אסאנה זו שואפת להרמוניה ואושר של הגוף האנושי. זוהי תרופת פלא למרבית המחלות השכיחות. קיימות כמה בלוטות הפרשה פנימית בגוף הטבולות בדם, סופגות את המזון מן הדם ומפרישות הורמונים לתפקוד תקין של הגוף והמוח. כאשר הבלוטות הללו אינן מתפקדות כיאות, נפגע ייצור ההורמונים והגוף מתחיל להידרדר. למרבה הפלא לאסאנות רבות השפעה ישירה על הבלוטות והן עוזרות להן לתפקד בצורה תקינה. סארבאנגאסאנה עושה זאת לבלוטת התריס (thyroid) ולבלוטת יותרת התריס (parathyroid) שנמצאות בגרון, זאת מאחר ונעילת הסנטר החזקה מגבירה את הספקת הדם לאזור זה."

 

בספר "YOGA – the path to holistic health" מוסיף ב.ק.ס. איינגאר את היתרונות הבריאותיים הבאים של סארבאנגאסאנה: מקלה על לחץ דם גבוה, מקלה על נדודי שינה ומרגיעה את העצבים, משפרת את התפקוד של בלוטות התריס ויותרת התריס, מקלה על אסטמה, ברונכיטיס ומחלות של הגרון, מקלה על קוצר נשימה והלמות לב, מסייעת לטפל בהצטננויות ובחסימת הסינוסים, משפרת את פעולת המעיים ומקלה על קוליטיס, מקלה על הטיפול בטחורים (hemorrhoids), מקלה על אי-סדירות במתן שתן, מסייעת לטפל בבקע (hernia), מסייעת לטפל בצניחת רחם וב-uterine fibroids, מקלה על עומס וכובד בשחלות ומסייעת בטיפול בציסטות בשחלות, מפחיתה כאבי מחזור ומסייעת לווסת את זרימת דם הוסת.

 

קשה להוסיף סיבות לתרגל תנוחות אלו. ואמנם מניסיון אישי של תרגול יומיומי של כ- 10-15 דקות שירשאסנה וכ- 20-25 דקות סארוואנגאסנה והאלאסנה אני יכול להעיד שתנוחות אלו עושות פלאים. מדהים איך תרגול של סארוואנגאסנה יכול לשחרר חסימות במעברי הנשימה באף ובסינוסים. מעבר לכך, תנוחות אלו משרות הרגשה נפלאה! המיינד נעשה שלוו, ממוקד ובהיר ויש תחושה שכל העייפות שהייתה התפוגגה כלא הייתה. או כפי שב.ק.ס איינגאר מנסח: "לא יהיה זה מוגזם לומר שאם אדם מבצע סארוואנגאסנה באופן קבוע הוא יחוש כוח ומרץ חדשים, ויתמלא בשמחה ובביטחון עצמי. חיים חדשים יזרמו לתוכו, נפשו תהיה שלווה והוא יחוש את שמחת החיים."

 

 

 

 

שירשאסנה וסרוונגאסנה מאזנות אחת את השנייה. שירשאסנה היא תנוחה מעוררת וממריצה (יש בה מיסוד האש ובמונחים סיניים היא יאנג) ואילו סרוואנגאסנה היא מרגיעה ומשקיטה (יש בה מיסוד המים ובמונחים סיניים היא יין). לכן חשוב מאוד להקפיד לתרגל סרוונגאסנה אחרי שירשאסנה למשך אותו פרק זמן. אם באופן קבוע מתרגלים רק שירשאסנה, אז עלולים להגביר את יסוד האש, מבלי לאזן אותו בשום צורה. השילוב של שתי התנוחות הללו יחד הוא מופלא ורק הוא יוצר איזון בתודעה.

 

ההאתה-יוגה פראדיפיקה (Hatha Yoga Pradipika) שנכתב על-ידי הקדוש סוואטמאראמה (Svatmarama) והוא הטקסט העתיק הקלאסי על תנוחות היוגה, מתאר את משפחת התנוחות ההפוכות שנקראת "ויפאריטה קאראני" (Viparita Karani) כך: "ויפאריטה קאראני היא מודרה (mudra – חתימה, מחווה פיזית ומנטאלית) שבה החך מצוי למטה, והטבור מצוי למעלה. הירח או הצ'קרה סומה (soma chakra) שמצויה במרכז המוח נמצאת למטה והשמש או הצ'קרה סורייאה (surya chakra) שנמצאת בין הטבור לסרעפת מצויה למעלה. במצב הזקוף הרגיל, השמש (הטבור) בולעת את הנקטר שמופק על-ידי הירח ומטפטף מטה, אולם בויפאריטה קאראני, השמש סופגת את הנקטר. תרגול שלויפאריטה קאראני מגביר את אש העיכול ושומר את האדם צעיר, מונע קמטים ושער שיבה ודוחה את המוות."

 

יש עם זאת לזכור שלא בכל מצב אפשר לתרגל תנוחות הפוכות. אין לתרגל עמידת ראש כאשר יש לחץ דם גבוה, בעיות צוואר, לב או עיניים, כאבי גב, או מיגרנות. במקרה של לחץ דם נמוך, אין להתחיל את התרגול בעמידת ראש. רצוי לבצע עמידת ראש רק פעם אחת במהלך התרגול ואין לאמץ את הגוף יתר על המידה. עמידת כתפיים אין לתרגל כאשר יש שלשול, בעיות צוואר או עיניים. אנשים בעלי לחץ דם גבוה יכולים לנסות עמידת כתפיים רק מיד לאחר שהייה של לפחות 3 דקות בתנוחת המחרשה. לנשים אין לתרגל תנוחות הפוכות בזמן המחזור.

 

תנוחות הפוכות לנשים – מחזור והריון

 

גיטה ס. איינגאר (בתו של ב.ק.ס איינגאר) כותבת על תרגול תנוחות הפוכות לנשים (ראו Yoga Rahasya Volume 4, No. 1): "תנוחות הפוכות בזמן מחזור כולאות את זרימת הווסת. הן מייבשות את הרחם וכאשר מתורגלות בזמן מחזור עלולות לגרום לסיבוכים כמו ציסטות ופיברודים (fibroids). מאידך, תנוחות הפוכות יכולות לבקר את הדימום הווסתי כאשר הוא נמשך יתר על המידה, או כאשר הוא מתרחש באמצע המחזור. הן מבקרות את הזרימה ומחזקות את מערכת הרחם. הן מייבשות את האזור מהר יותר מכל אסאנה אחרת. צריך לחזור לתרגול תנוחות הפוכות מיד עם סיום המחזור, משום שזהו הזמן להסדיר מחדש את האיזון ההורמונאלי. תרגול באופן זה ימנע מחלות כמו: endometriosis ו- leucorrhea, וגם הפלות. תנוחות הפוכות מסייעות לתחזק את הבריאות של איברי הרבייה.

 

הריון הוא מצב הפוך למחזור משום שיש לשמור על העובר. יש לבצע תנוחות הפוכות בשלושת החודשים הראשונים כאשר יש חשש להפלות, בפרט נשים שמועדות להפלות. אפשר להמשיך בתרגול תנוחות הפוכות עד לסיום ההיריון. התרגול הקבוע של תנוחות אלו מחזק את עמוד השדרה, משפר את זרימת הדם, מסייע בשמירת המים, מונע דלקות, שומר על איזון הורמונאלי, משמן את מעברי מערכת הרבייה, מאזן את לחץ הדם,ומסייע בשמירת יציבות רגשית ומנטאלית. תנוחות הפוכות הן מזיקות בזמן מחזור ומועילות בזמן הריון. הימנעי מתנוחות אלו בזמן מחזור, אך תרגלי אותן בדבקות בזמן הריון. צריך להמשיך ולתרגל תנוחות הפוכות גם לאחר גיל הבלות, זאת כדי לשמור את הפיקוח על לחץ הדם, למנוע בעיות לב, בעיות זרימה והזדקנות. עלינו ללמוד להיות בתנוחות ההפוכות כל עוד אנו מסוגלים לעמוד על רגלינו!"

 

בזכות הגאונות של מר איינגאר בפיתוח מכשירי העזר לתרגול (הפרופס) אפשר לתרגל תנוחות הפוכות גם באופן פסיבי. עמידת ראש אפשר לתרגל בתלייה מחבלי תקרה או מחבלי קיר. עמידת כתפיים אפשר לתרגל בעזרת כיסא.

 

המאמר מאתר "המרכז לאיינגאר יוגה בזכרון יעקב" www.theiyengaryoga.com
מאמר פתיחה לחוברת "אסאנות" (מתוך קורס המורים) 27/04/2014