בתחילת הכתבה הראשונה בנושא ין יוגה  כתבתי בקצרה על ההבדלים אשר קיימים בין הין ליאנג ואני רואה צורך להרחיב מעט בנושא כדי להדגיש את החשיבות של אימון ין יוגה באיזון האימון האקטיבי שלנו ובמציאת אותו איזון באופן כללי בחיינו. ניתן להיעזר בין יוגה כדי למצוא איזון במימדים הפיזים, האנרגטיים, הרגשיים, המנטליים ועוד.

 

עקרונות הין ויאנג:

המושגים ין ויאנג אומצו לתוך השפה שלנו ככה שלרוב האנשים יש לפחות מושג כלשהו, גם אם מעורפל, לגבי פירושם. ברמה הבסיסית ביותר, יין ויאנג באים לתאר תכונות של מערכת יחסים בין שני הצדדים המנוגדים של אותו הדבר, כמו שאומרים, שני הצדדים של אותו המטבע או בין שני דברים שונים. אנחנו משתמשים במושגים האלו באופן יחסי כדי לתאר משהו, כלומר משהו שהוא ין ביחס למשהו אחר שהוא יאנג. בלבלתי אתכם? הנה כמה דוגמאות למאפיינים של ין ויאנג:

Screen Shot 2016-03-31 at 11.04.39 PM

 

כמו שניתן לראות בסמל ין ויאנג, בכל ין יש מעט יאנג ובכל יאנג יש מעט ין. מה שמרמז לנו שישנם יוצאי דופן בכל השוואה; בכל לבן יש טיפה שחורה ולהפך.
אפילו רמז של ניגוד מתוך דבר כלשהו, טמון בתוך זהותו של הדבר עצמו, לדוגמא: השמש הינה יאנג לעומת הירח שהינו ין כי היא חמה וגדולה לעומת הירח הקר והקטן, אך לעומת זאת ביחס לכדור הארץ השמש הינה ין בעוד כדור הארץ הוא יאנג כי כדור הארץ נמצא בתנועה בעוד השמש שומרת על מקומה. מכאן אנחנו לומדים שהכל יחסי  והמושגים הנ״ל באים על מנת לתאר מערכת יחסים.

 

YinYang

 

 

ביחס לגוף

אם נחשוב על עקרונות הין ויאנג בהקשר של הגוף הפיזי שלנו, אפשר יהיה לומר שהשרירים הם יאנג מטבעם: הם אלסטיים, מגיבים לחום, לתנועות רפטיטיביות וקצביות, הם גדלים/מתרחבים והם קרובים יותר לפני השטח החיצוני של הגוף. לעומת זאת אפשר לומר שרקמות החיבור (גידים, רקמות ועוד) והעצמות גם הן ין מטבעם: הן קרובות יותר לליבה, הן יותר נוקשות, פחות גמישות ואפילו מתכווצות מטבען.

 

ביחס לתרגול נכון של ין ויאנג בגוף

רקמות יאנג (השרירים ומערכת הלב וכלי הדם) מגיבות לגירוי רפטיטיבי וקצבי. אפשר להווכח לכך בריצה, שחיה, הרמת משקולות וכדומה. אנחנו יודעים שהשרירים משתנים מסביבות 60 אחוז נוזלים בעת מנוחה לבערך 90 אחוזים כשהם בפעילות. רקמות הין לעומת זאת, יכולות להיפצע אם ננסה לבצע עליהן תרגילים בסגנון יאנג, בגלל זה הרבה אנשים נלחצים מהמחשבה על ׳לאמן׳ את המפרקים. רקמות הין האלו אכן צריכות תרגול כלשהו אבל התרגול צריך להיות בסגנון ין, כלומר בצורה סטטית עם מתח/לחץ נכון ולאורך זמן.

 

ביחס לבריאות

אם נתבונן במה שרוב האנשים מכנים התעמלות או פעילות גופנית, נוכל בקלות לראות שעקרונות היאנג הם השולטים ברוב הפעילויות: ויניאסה יוגה, ריצה, רכיבה באופניים, טיפוס הרים ועוד שלל פעילויות אירוביות שונות ומגוונות. אם נבין ונאמין שהגוף הפיזי שלנו חי באיזון הרמוני בין תכונות ין ויאנג,  נשאלת השאלה: האם החלק בנו שהוא ין מתורגל אף הוא בצורה אפקטיבית?

"Collapsing is not relaxing!”

Judith Hanson Lassiter-

 

בנוסף לחוסר האיזון היאנגי שסביר שקיים אצל חלקינו, אנחנו גם חווים אורך חיים מאוד עמוס ועסוק.  עם כל כך הרבה דרישות חברתיות, מקצועיות, משפחתיות, בתוך מערכות היחסים ובתוך הקהילה אפשר לתהות מהיכן אנו שואבים את האנרגיות בשביל להמשיך לתת? האם יש איזשהו מנגנון שמנהיג את הפעילות הבלתי פוסקת שלנו? מה ניתן לעשות בשביל למצוא את האיזון המתאים לכל אחד מאיתנו? ין יוגה יכול לעזור לנו למצוא תשובות לשאלות האלו ולהשלים את האימון האקטיבי או לאזן קצב חיים מסחרר.